Followers

Monday, October 3, 2011

BAGAI MENGAIL DIKOLAM KERAPU..

Selepas trip casting bersama Yie pada minggu lepas ( http://yiengail.blogspot.com/2011/09/trip-pengenalan-di-sg-beruang-sandakan.html ) perancangan seterusnya dijalankan. Peserta kali ni datang dari Kinabatangan dan perancangan awal mereka adalah bergerak dari jeti seawal jam 5 setengah pagi. Walau pun aku tau sukar untuk ku tunaikan pergerakan awal tersebut, aku tetap terima cabaran. Bot di setting sehari awal. Namun pada malam sebelum trip, banyak perubahan dilakukan oleh peserta. Antaranya adalah peserta yang berkurang dari 4 orang ke 2 orang sahaja dan jadual peserta yang akan tiba sekitar jam 7.30 pagi. Aku cuma menurut sahaja.

Selepas beberapa pesiapan akhir dibuat, kami bergerak sekitar jam 8.15 pagi dan bot menghala ke Pulau Baru. Umpan yang disediakan cuma udang hidup yang rendah kualiti dan ikan kuaci (selangat) segar.

Tatkala menghampiri lubuk, hala tuju diubah ke Takat Tajam memandangkan ada dua buah bot berlabuh di Pulau Baru. Lubuk tersebut sedang giat di pukat oleh nelayan. Di Takat Tajam, kami bertahan hampir 3 jam. Penghuni lubuk agak pemalu. Hanya beberapa ekor kerapu berjaya dijerat.

Kami beralih ke lubuk yang berjaya menghiburkan KDN aku 3 minggu lepas. KERITING.. Kami begitu bernasib baik kerana kerapu masih meriah di sini dan sesekali ikan merah juga menyelit menambahkan kemeriahan kami.

Ini bukan kes pertama aku menarik naik jaring buruk yang merosakkan lubuk. Malah dalam trip ini 2 kali mata kail kami berjaya mengheret naik jaring nelayan dan aku menarik serta mengumpulkannya lalu dihanyutkan bersama sebotol mineral kosong untuk dijadikan pelampung.

Double hooked up. Ceria betul bro Zan bila kerap kali mata kailnya full dengan ikan.

Dia lagi double hooked up.

Dan lagi.. Kerapu lagi tu.

Bro din pulak dapat bonus bila berjaya mendaratkan ikan kaci dan seekor senangin. Beliau juga ada beberapa kes Double hook up cuma aku agak sibuk dan masing-masing ingin cepat turunkan pancing semula.

Masa perjalanan pulang di isi dengan mengira hasil tangkapan mereka berdua.. Banyak juga. Ikan merah 28 ekor, kerapu 84 ekor, kaci 2 ekor dan senangin seekor.

ni pulak hasil tangkapan aku sendiri.

Happy betul bro zan dengan trip kali ni. Aku teringat kata-katanya " macam memancing di kolam kerapu ja bah".. Memang seperti trip bersama KDN yang lepas. Kerapu Takat Keriting masih lagi 'taruk makan, taruk makan". Apapun trip ini pasti akan menggamit mereka untuk berkunjung semula. Semoga ada peluang lagi untuk mereka atau pemancing lain berkunjung ke sana...

Anonymous said...

Meriah sungguh... Alhamdulillah :)

mayong said...

alhamdulillah... rezeki botman, nanti diorang dtg lagi, siap ajak pemancing lain. nah baru tau tiap-tiap hujung minggu fully booked