Followers

Sunday, December 12, 2010

MENCARI TROFI MUARA GUM GUM

Terkesan dengan 2 report siakap berturut-turut, saya mencuba nasib mencari trofi Muara Gum Gum dibantu oleh Rostam dan diketuai oleh Arbakin. Bagaimanapun cuaca hujan lebat hingga ke awal pagi pada hari sebelumnya membuatkan saya tidak meletakkan sebarang harapan langsung pada trip 'yang terpaling last untuk tahun 2010' ni. Kalau dapat ikan pun dah cukup baik.

Rostam mencedok air yang memenuhi dek belakang bot laju Arbakin. Umpan udang hidup dah tersedia untuk mancing seharian walaupun ada yang dah mati akibat air yang terlampau sejuk.

Dalam perjalanan ke lubuk pertama kami terserempak dgn bot pukat tunda. Saya diberitahu oleh Arbakin, ini satu satunya bot pukat tunda yang masih beroperasi di Sungai Beruang. Kebetulan masa tu, tuan punya bot tengah menarik pukat. Boleh la kami mintak sikit umpan anak-anak ikan kalau ada.


Anak-anak ikan yang boleh digunakan dibuat umpan. Walaupun keadaan air sungai sungguh keruh akibat banjir dihulu sungai dan hujan lebat kami tetap mencuba nasib. Kalau ada rezeki ada lah. Alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan. Alang-alang mancing, biar sampai pengsan.





Pada sebelah pagi kami dilayan oleh ikan kerapu, tetanda dan seekor gerepoh. Larian Gerepoh yang sungguh bertenaga menyebabkan kami bertiga panik seketika kerana menyangka ianya sang siakap.

Selepas makan tengah hari kami berpindah ke lubuk-lubuk lain yang dipercayai ada dihuni sang siakap. Hampir semua lubuk yang kami singgah ada menerima sambutan. Tapi tak la sehebat mana. Awam hitam mula memekatkan langit tempat kami memancing. Lantas lubuk yang lebih selamat dan terlindung dituju. Menurut kapten kami, keadaan air macam ni lah yang disukai oleh ikan sembilang. Kami memancing dalam hujan lebat tapi masih lagi terhibur dengan ragutan ikan sembilang.



Saya juga lah yang tak dapat sembilang. Petang tu saya cuma dapat ikan Pulau Bai yang dipercayai telah berhijrah ke Sungai Beruang iaitu ikan gelama dan utek. Akhirnya kami mengambil keputusan untuk menamatkan trip pada pukul 5 setengah petang selepas kilat dan guruh mengambil alih shift awan hitam. Arbakin : 2 tetanda/tabung, 2 sembilang, 1 depu. Rostam : 2 kerapu, 1 gerepoh, 1 sembilang. Saya : 1 kerapu, 1 utek, 2 gelama.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...