Followers

Thursday, December 30, 2010

KENANGAN SEPANJANG 2010.

Aktiviti memancing sudah lama bertapak dihati ku. Mungkin dari kecil lagi cuma baru beberapa tahun kebelakangan ini aku belajar menggunakan joran dan kekili. Dahulu, aku begitu selesa dengan hand line atau koyan. Melihat kembali kenangan-kenangan yang disimpan di blog ini, aku terasa seolah semua itu baru saja berlalu sedangkan kita sudah berada di penghujung tahun. Untuk tatapan mereka yang gemar melawat blog ini, aku sediakan sedikit koleksi gambar aktiviti aku sepanjang tahun 2010 ini. Andai ada yang teringin melihat lebih gambar dan laporan lagi, sila klik ke blog arkib. Juga untuk pengetahuan, blog ini dijaga dan diisi oleh dua pemancing iaitu aku (alphakilo) dan mayong. Kedua-dua aktiviti memancing kami akan dimasukkan di sini untuk tatapan bersama. Diharap dapat difahami. Jadi, mari kita melihat sedikit koleksi aktiviti aku (alphakilo) untuk tahun ni.
Trip ini adalah pengalaman pertama aku menduga udang galah yang banyak dan juga trip pembuka tirai di tahun 2010.
Ini adalah antara hasil trolling dalam trip bersama mayong di 'trolling pertama'. Ikan sasaran adalah ikan kanai tapi belum ada rezeki lagi bertemu dengan ikan tersebut.
Trip 'Potensi Terumbu Cetek' dibagi nama untuk trip sehari ini, juga bersama Mayong. Ikan yang kami perolehi dalam trip ni memang kebanyakannya ikan berkualiti tapi taklah besar sangat.
Trip yang sebenarnya aku rancang untuk ke Puru-Puru namun berubah ke Teluk Labuk selepas beberapa masalah yang sukar di elakkan. Hasil dalam trip ini pun agak muram.

Salah satu trip yang aku anggap paling berjaya bila kami menjinakkan lebih kurang 30kilo ikan tabung yang bersaiz mencabar. Trip yang pada mulanya tiada harapan lantaran ketiadaan sotong tapi menjadi meriah bila berpindah ke lubuk yang tersenarai paling bawah untuk dilawati.

Ini pula antara tangkapan aku yang paling bersejarah tahun ini. Menjebak MJ (mangrove jack) 2.8 kilo dengan teknik casting bukan la perkara yang aku harapkan sebab kesukaran menemui MJ sebesar itu. Tentangannya berjaya membuatkan aku menggigil lutut.
Satu trip yang dirancang hanya untuk bersantai dan mencari lauk. Hasil pun sekadar cukup makan juga. Sungguhpun begitu, trip ini tetap best sebab ia santai dan rileks. Tidak terasa panas sebab berteduh.
Trip ini pula diatur pada minit-minit terakhir sebelum bertolak. Trip diatur hanya kerana ketiadaan aktiviti untuk mengisi ruang cuti hujung minggu. Trip bersama adik aku dan beroleh hasil yang ala kadar.

Trofi yang tak pernah aku sangka selepas lebih setahun memburu spesies ini di Muara Gum-Gum. Daya pecutannya, tarian akrobatiknya, kehalusan pagutannya memang begitu berbeza dari ikan lain yang pernah aku daratkan. Masih ada yang gadang berkeliaran di sana. Semoga tahun depan ada lagi cerita darinya.
Dan, trip penutup tirai aku menghidangkan cerita KUMPAU yang teramat sangat sehingga tahap ikan gelama atau utik pun tiada didaratkan. Kadang-kadang kekumpauan seperti itu menjadi mimpi ngeri kepada tekong dan organizer trip. Aku bertuah sebab aku dalam trip aku yang kumpau hanya aku dan anak buah yang terlibat. Tiada rakan lain yang turut merasa getaran KUMPAU atau KILAR dalam trip tersebut.
Juga, tahun ni kami belum lagi dapat menghidangkan cerita keperkasaan sang TEMBARING yang diangkat sebagai Raja Muara di Sabah. Semoga tahun depan, kita akan dapat menatap dan membaca cerita tentang ikan perkasa itu disini. Ribuan terima kasih pada yang sudi dan selalu melawati blog kami yang serba kekurangan ini. Tunggu repot trip pembuka tirai tahun hadapan.. hehehehehe.....

2 comments:

mayong said...

tahun 2011 kita mesti daratkan tembaring / kanai... kanai kan dah jadi ikon MSP...

alphakilo said...

itu lah pasal.. Susah betul mau dapat kanai sekarang ni.. hehehe.. harap tahun depan kita dapat..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...