Followers

Tuesday, December 6, 2011

TUAH ROSLI (LELEK) SELEPAS BERPANTANG.

"Ahad ni mesti jadi" seorang rakan sms aku awal lagi. Aku mengiyakannya. Aku cukup maklum, rakan tu dah lama cuti dari mancing lantaran menunggu kedatangan seorang ahli baru dalam keluarganya. Selepas isterinya bersalin, trip untuk melepas gian mesti diatur.

Hari ahad, Rosli yang dah lama tak turun, Andi Max, Lee dan aku bersedia untuk mempertaruhkan senjata tempur di perairan Teluk Labuk. Sehari sebelum trip, aku berusaha mendapatkan umpan udang hidup. Malangnya tukang jala tidak turun menjala udang tapi turun memancing udang la pula. Aku terpaksa turun sendiri dan beroleh sekitar 40 ekor namun keesokan harinya semua udang hidup yang disimpan dalam takungan udang didapati mati. Sungguhpun begitu aku tak risau sangat kerana khabar dari dandulit mengatakan bahawa udang kapur dah mula muncul. Aku cuma perlu sediakan pukat 3 lapis untuk dapatkan udang umpan.

Sekitar jam 8 pagi, bot bergerak pantas menuju ke area Dandulit. Alhamdulillah, umpan no satu berjaya dimiliki walaupun tak sebanyak yang diperlukan.

Saat menanti pukat udang. Lee (gambar atas) dan Andi(gambar bawah) santai manakala Rosli yang dah lama cuti menyediakan set pancingnya kerana aku biasa cakap, siapa turun pancing dulu dia dapat ikan dulu.

Ternyata kenyataan itu menjadi pada Rosli. Selepas dapat umpan, Kami berkejar ke Lubuk tajam untuk mengusik sang kerapu.

Aku pula orang kedua mendaratkan ikan. Tabung pertama dalam trip ini.

Giliran Lee pula. Kerapu yang terpaksa ditarik dengan kasar sebab takut menyusup masuk dalam lubang.

Rosli bersama kerapu keduanya.

Aksi Lee untuk kerapu kedua yang agak agresif dapat dirakam. Sayangnya ketika gambar bersama ikan diketik, sang pengetik tak perasan muka Lee ditutupi. Entah tak perasan atau jeles. Hehehe...

Gambar diatas sekadar ingin merakam sebuah lagi bot yang turut mengekor kami untuk join memancing. Bot fiber yang dinaiki oleh 3 sepupu aku dan seorang lagi adalah ipar aku. Mereka turun seawal jam 7 pagi namun hanya dapat merendam umpan setengah jam selepas kami memancing lantaran kehilangan lubuk. Mujur mereka nampak bot kami dari kejauhan.

Selepas beberapa aksi yang dilakonkan oleh ikan kerapu yang hanya bersaiz kecil, aku mencadangkan Pulau Baru untuk dicuba. Semua pemancing bersetuju termasuk Bot fiber yang sebuah lagi. Kami pun bergerak ke Lubuk Pulau Baru yang hanya sejauh 1.8 kilometer dari Lubuk Tajam.

Permulaan yang agak sunyi membuatkan aku rasa gelisah. Tiada tanda-tanda getuan ikan kecil. Apatah lagi ikan besar. Hampir setengah jam juga menanti. Aku yang menumpukan perhatian pada hujung joran ku tiba-tiba dikejutkan dengan aksi Lee yang bertarung dengan sang misteri. Joran 30lbs, 5 kaki dan ditemani oleh kekili menegak serta tali sulam 50lb ditekan dengan kuat hingga Lee hanya mampu menyandarkan batang joran ke birai bot sambil menanti pecutan ikan berhenti. Malangnya, pertarungan berakhir dengan ketewasan sang pemancing. Lee kecewa bila tali sulamnya tertewas. Entah ikan apa. Andi Max turut merasai kekecewaan itu. Jarang peluang sebegitu terhidang pada mana-mana pemancing. Giliran Andi tiba juga bila dia kelihatan menyentap kuat jorannya. aku lihat Andi cukup bersedia dengan satu pertarungan yang bakal dilaluinya namun sayang. Perambut yang dipertaruhkannya tewas sebelum pertarungan bermula.

Kali kedua umpan Andi diculik tidak lagi mengecewakan. Akhirnya sang misteri terdedah juga. Tabung berskala 1.5 kilo punya angkara. Aku sendiri belum pernah mengalami pengalaman begini Disiang hari. Sang EMAS berani melarikan umpan hidup kami.

Aku juga memiliki trofi yang sama dengan Andi. Seekor Tabung tertarik dengan umpan hidup ku. Pecutannya amat menghiburkan. Mungkin saiz yang menguji Lee lagi bagak dari saiz ini.

Rosli juga tidak ketinggalan Setelah lama berpantang dari turun ke laut, dia dihiburkan oleh pecutan tabung yang jarang dapat dimiliki disiang hari.

Tabung kecil juga menjadi mangsa kami.

Rosli bersama tabung keduanya yang berskala 1.7 kilogram dan sekaligus meletakkannya sebagai pemancing terbaik di Pulau Baru.

Tabung pertama Andi tadi berjaya meningkatkan semangat semula setelah sunyi di Takat Tajam. Tabung kedua Andi juga seperti tabung kedua aku yang cuma skala tak sampai sekilo.

Walaupun kami puas dengan pecutan penghuni Pulau Baru, Lee yang mulanya diuji dengan pecutan ganas gagal mendaratkan tabung peribadinya di Pulau Baru. Begitu juga dengan sepupu-sepupu aku yang berlabuh hampir dengan kami. Hanya mampu melihat kami bertegang urat dengan ikan tabung. Akhirnya kami beralih ke keriting setelah Pulau Baru sunyi dari getuan.

Andi dan hasil pancingan Andi dan Lee. Gambar diambil ketika dalam perjalanan ke Takat Keriting. Di Keriting, Lee cuba mendahului pemancing lain ketika bot sudah berlabuh. Sayangnya sunyi. Aku mengajak beralih sikit. Juga sunyi. Kali ketiga kami beralih baru lah ada getuan dari penghuni lubuk.

Lee berjaya mendahului kami dengan seekor Kaci yang kuat melawan.

Bot sebelah yang terdiri dari sepupu-sepupu aku juga turut berpesta di sini. Satu demi satu ikan kerapu dan merah menjadi mangsa mereka. Begitu juga kami. Saat ikan merah tak henti-henti makan, tiada siapa lagi mau menangkap gambar. Pesta 'taruk makan, taruk makan' berlangsung kira-kira setengah jam. Cuma yang mahir saja bakal meraih ikan yang banyak. Bagi mereka yang kurang mahir penyentap pasti kurang juga hasilnya.Lee yang berjaya mendaratkan kaci keduanya. Aku juga memiliki kaci namun tidak difotokan juga.

Satu-satunya gambar ikan merah yang ditangkap. Itu pun sebab sudah dicukai oleh sang alu-alu. Patutlah frenzy ikan berhenti tiba-tiba. Rupanya ada peronda.

Hasil pancingan Lee dan Andi. Merah, kaci, kerapu dan tabung.Kami sepakat pulang tepat jam 5. Umpan pun sudah habis. Bot yang sebuah lagi dah lama pulang gara-gara umpan habis. Masing-masing puas dengan layanan penghuni lubuk Teluk Labuk.Hasil keseluruhan satu bot.Hasil Andi dan Lee. Bahagian depan bot.

Hasil aku dan Rosli bahagian buritan bot.

Kali ini, aku dapat rentak pergerakan yang agak baik. Setiap lubuk dilawati diwaktu arus pasang dan surut yang sesuai. Ditambah lagi dengan umpan terbaik bagi aku. Alhamdulillah. Arus hampir serupa akan berulang lagi 2 minggu akan datang. Semoga umpan terbaik juga tidak menghilang waktu itu. Aku teringin berhibur lagi.

Akhir sekali... Tahniah buat Rosli yang pertama kali turun selepas lama bercuti lantaran menanti puterinya. Juga tahniah buat Saudara Mayong yang masih belum turun mancing walaupun putera keduanya sudah dilahirkan. Kami tetap menanti. hehehehe.....

Anonymous said...

alhamdulillah... rezeki lebih, tahniah... errr bila la agaknya ble join mancing nih... heheheh

mayong said...

wah, bro lelek buat gua leleh la... nanti la, lepas hantar kdn balik kampung baru belajar mancing balik...

alphakilo said...

anonymous.. aku sentiasa open. cuma no kengkawan banyak dah hilang sebab hp aku rosak.. jangan kecik hati kalau tiada sms.. hubungi ja aku...

mayong.. aku memang perasan FG dia ari tu.. hehehe dah mahir ikat FG rupanya.. dia belajar ikat selama dia cuti dari mancing. hehehe

Puaka Anglerz Tribe said...