Followers

Monday, August 25, 2014

Jalan-jalan, Bercuti & Mancing

Cuti hari Keamatan yang lalu kami sekeluarga telah pergi bercuti di Sukau, Kinabatangan. Dekat jer. Jadi lah. Percutian bajet rendah. Kami menginap di Sukau Evergreen Lodge.

Pemandangan dari luar. Simple, bersih dan selesa.

Hari pertama kami sampai sana dah lewat petang. Malam tu cuma berehat, makan-makan dan tengok bola. Owh yer, makan minum 3 kali sehari juga termasuk dalam pakej penginapan di sini. Hari kedua kami bangun awal dan bersarapan ala kadar sebab nak join river cruise. Harap-harap boleh nampak Gajah Pygmy, Orang Utan, Monyet Belanda atau Proboscis, Buaya, Burung Enggang dan lain-lain.

Budak-budak excited la dapat naik bot. Aktiviti yang lain dari lain. Ini hari-hari asik main basikal depan rumah. Kalau tak pun main game di tablet.

Pemandangan di Sukau seawal pukul 6 pagi. Masih berkabus.

Jangan lupa bawa jajan dan minuman skit. Bukan untuk Orang Utan, tapi untuk diri sendiri. Bila matahari dah mula naik, panas tu... perut pun mula lapar.

Kami bercuti dengan keluarga Encik Razak JPJ Sandakan. Dapat la tengok Burung Enggang, Orang Utan, Proboscis, Biawak, macam-macam spesis burung dan aktiviti perkampungan di tebing sungai. Buaya, Gajah Pygmy dan Payau (rusa) tak keluar plak pagi tu.

Selepas 2 jam, kami pulang ke lodge, bersarapan yang berat sikit. Kini giliran kaum ayah punya aktiviti pulak.

Set udang dengan umpan cacing dah disediakan dari awal. Bawak dari Sandakan.

Risau jugak kalau-kalau buaya timbul sebelah bot kami.

Tak banyak gambar mancing yang direkodkan sebab cuma ikan lais yang naik, udang ada la tak sampai 10 ekor. Itu pun kecik-kecik. Dalam perjalanan pulang, kami terserempak dengan kumpulan Monyet Belanda atau Proboscis yang menyeberang sungai menggunakan tali yang dipasang oleh sukarelawan. Khabarnya untuk memudahkan kumpulan monyet menyeberang sungai. Kalau berenang, alamat tak banyak la yang hidup sebab sang bedal dah tunggu di bawah.

Pemandangan semasa perjalanan pulang ke jeti lodge.

Kami check out menjelang petang. Kejap jer mancing. Lepas gian kan. Ini jer la hasil yang dibawa balik.

Ikan lais dan udang galah. Sedap rupanya ikan lais ni kalau digoreng garing. Saya pasti ke sana lagi nanti.