Followers

Tuesday, September 18, 2012

Renangan Torpedo Si Ikan Susu

Tawaran saudara Arbakin untuk memancing ikan susu di sebuah kolam di Sungai Beruang, Sandakan terasa begitu sukar untuk ditolak. Tambahan lagi dengan cerita ikan susu atau ikan bolu (panggilan tempatan di Sandakan) yang gemar melompat untuk melepaskan diri apabila mata kail sudah tertancap dimulutnya.


Aleng dengan ikan susu pertamanya. Kecil tapi cukup mendebarkan buat pemancing yang pertama kali merasa tarikannya. Bergegar set pancing udang galah menahan asakan ikan susu juvenil ini.


Hasil carian di internet, Ikan susu atau ikan bolu dikenali juga dengan nama saintifiknya iaitu Chanos Chanos  mampu membesar sehingga 1.70m panjang (lebih kurang tinggi orang dewasa).


Cikgu Cjepp tekun menunggu ikan susu menjamah umpan dengan teknik fly fishing, sambil Aleng menaikkan ikan susu seterusnya. Satu demi satu ikan susu memenuhi jaring dan coleman. Kami bercadang untuk hantar ke Pasar Sim Sim untuk dibakar dan makan ramai-ramai di sebelah malam


Lee yang sampai agak lewat juga tidak melepaskan peluang merasai pengalaman memancing ikan susu. Ikan yang tidak bergigi ini mempunyai ekor 'V' yang agak besar memberikan kelebihan padanya untuk berenang laju bak topedo. Maka bukan semudah yang disangka untuk menaikkan ikan susu yang rata-rata beratnya sekitar 250 - 400 gram di kolam ini jika tidak bersedia dengan pecutan padunya.


Susah nak bergambar dengan ikan ni. Kuat betul melawan walaupun dah dipegang kuat.

Cikgu Cjepp pelopor fly fishing di Sandakan, berjaya menewaskan beberapa ekor ikan susu yang agak kuat melawan. Terpesona juga kami melihat beliau melayang umpan ke tengah kolam. Tali berkekuatan 8lb hingga 10lb dengan mata kail udang no 2 hingga 7 dan dipadankan dengan set ultra light sudah memadai untuk melayan ikan susu di kolam ini. Macam lawan dengan tembaring!


Ada pengusaha kolam ternakan Milkfish atau ikan susu memberi makan anak-anak ikan dengan susu tepung sejak hari pertama hingga berusia 3 bulan. Dari bulan keempat hingga tempoh matang iaitu 16 bulan, ikan-ikan ini diberi makan roti, kulit popia dan kuey tiaw. Di Sandakan, ikan susu atau bolu bakar antara ikan kelas A yang menjadi pilihan pengunjung Pasar Sim Sim selain kerapu dan ikan merah.



Saudara Lelek dengan Dani, anak sulung yang sporting melayan hobinya, siap tolong payungkan lagi tu.


Seronok melihat telatah Dani menahan asakkan ikan susu. Memang berpotensi jadi pemancing pro satu hari nanti.



Si cilik dengan ikan susu atau ikan bolu. Tahan panas betul budak ni. Tabik la.

Setiap kilogram ikan yang dipancing dikenakan bayaran RM5 sahaja. Manakala masuk dan mancing adalah percuma! Dah dapat ikan baru bayar. Walaubagaimanapun pengunjung dinasihatkan untuk membawa sendiri set pancing masing-masing kerana ianya tidak disediakan untuk disewa. Segala maklumat lanjut boleh hubungi saudara Arbakin di 019-8077317.

Dalam perjalanan pulang, kami sempat singgah sebentar di satu spot untuk memancing belut. Namun udang galah yang makan umpan. Itupun cuma 3 ekor kecik-kecik.




Ikan bolu dibelah dua, dibuang tulang tengah dan digoreng garing. Dimakan begitu saja. Baru la dapat rasa keenakkan ikan susu. Terlupa betul nak hantar pegi Pasar Sim Sim bila badan dah penat. Goreng pun sodap.

4 comments:

alphakilo said...

sempat lagi mengudang galah aa? hehehe..

rayz said...

waaaa.... siok2!!!

mayong said...

tunggu cecah 500g saya dtg lg mancing

John Mc Back Angler Barramundi said...

Terbaik

Salam kenal dari Aceh

THE HUNTER BARRAMUNDI FC

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...