Followers

Sunday, May 20, 2012

Berduet di Teluk Labuk

Tarikh 19 Mei 2012 sepatutnya jadi tarikh penting dan manis dalam takwim MSP. Namun bak kata orang, kita hanya mampu merancang, tuhan juga lah penentu segalanya. Selepas satu demi satu masalah timbul akhirnya cuma saya dan Arbakin yang meneruskan perjuangan suci ini. Itupun 'Plan C'. Pelan kontigensi pun gagal menyelamatkan Plan A dan B. 


Persiapan ala kadar untuk dua orang pemancing. 


Belum pun keluar dari muara Gum Gum, perjalanan kami ke Pulau Baru terhenti disebabkan masalah dari salah satu enjin. Sempat juga kami beli sikit udang hidup untuk dijadikan umpan. Walaupun dicuba berkali kali dengan bantuan rakan Arbakin, ianya masih gagal dibaiki. Penyudahnya, enjin dipindahkan ke bot rakan untuk dibawa pulang ke jeti.


Berbekalkan hanya satu enjin 15 kuasa kuda, kami meneruskan sisa-sisa perjuangan. Pegi merambat ikan tamban dulu baru bergerak ke Pulau Baru. Agak banyak jugak ikan tamban hidup untuk dijadikan umpan. tiga kali tebar dah berpuluh puluh ekor.


Arbakin dengan ikan senangin berumpankan tamban hidup. Berkali kali jugak kami diuji dengan penghuni dasar namun kami tewas kerana sukar menjangka waktu yang sesuai menyentap pancing. Cuaca panas terik dengan angin perlahan menyebabkan kami berhenti merendam umpan. Dicuba pulak trolling di laut namun masih hampa.

Kami menuju pulak ke muara sungai untuk mengejar waktu terbaik untuk casting dan trolling. Mana la tahu kalau-kalau rezeki kami murah di sungai. Perjalanan dirasakan amat perlahan dengan satu enjin berbading dua seperti kebiasaan.


Anak gerepoh menjadi saguhati untuk diri saya ketika mancing berteduh di sungai. 

Sepakat dengan semangat yang masih ada, kami bertekad untuk meneruskan target kami di lain masa. Walaupun hanya berdua. Mudah mudahan kali ni cita-cita kami tercapai.

1 comments:

alphakilo said...

jom atur lagi.. lubuk tu mesti diredah jua tahun ni.. atau kita redah hutan... hehehe....

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...