Followers

Wednesday, May 18, 2011

MELABUH SAUH DI PULAU BARU...

Cuti lagi hari selasa, sempena hari wesak. Dalam kepala sudah merancang beberapa agenda penting dalam aktiviti memancing. Bertujuan untuk merawat hati yang kumpau pada sabtu lepas. Trip sengaja didiamkan kerana risau trip terbengkalai sebab semuanya belum pasti. Umpan belum ada, bot tak tau 'available'nya, air pasang pun dah besar. Oleh kerana banyak ketidakpastian maka plan kena banyak. Agar perjalanan ke kg tidak sia-sia. Satu-satunya rakan yang dihubungi hanyalah Rosli. Kebetulan dia pun dah lama tak turun dan 2 trip terakhir beliau bersama aku mengecewakan. Rosli bersetuju dengan ajakan aku. Maka dia juga kena patuhi sebarang perubahan dalam trip ini. Antara plan yang dirangka untuk hadapi sebarang kemungkinan adalah;

1. Tiada bot: Terpaksa memancing hanya di jeti berumpan udang yang dibeli di pasar.

2. Tiada umpan hidup: Guna umpan pasar yang dibeli dan potensi memang rendah.

3. Arus lewat bergerak: Test casting di pulau yang berhampiran.

4. Arus awal bergerak: Pasang pukat untuk cari udang hidup dan memancing diwaktu arus pasang mula berhenti. Dalam kes ini, masa memancing cuma sekitar 2 jam sahaja.

Disamping itu, Sekiranya ada bot, maka masa memancing akan menjadi panjang sebab kena tunggu arus surut habis dan menjala udang untuk mengusik lubuk siakap. Casting juga boleh dipraktikkan sewaktu arus surut beransur lemah.

Pendek kata, Rosli bersetuju. Apa yang penting dapat memancing. Aku bergerak dari batu 7 bersama Rosli seawal jam 5 setengah pagi. Tiba di jeti, ternyata umpan hidup tiada tersedia seperti yang diharapkan. Anak buah aku terlupa menjala udang. Mujur lah bot tidak diguna oleh sesiapa. Kami pun bergegas menyiapkan segala keperluan. kira-kira jam 8 setengah baru selesai setting bot. Arus sudah laju. Plan ke empat dilaksanakan. Mencari udang hidpu dengan pukat. Dijangka, arus akan berhenti sekitar jam 10.30 pagi. Waktu itu lah masa yang ada untuk kami melabuh pancing. Kami bernasib baik, udang hidup mudah didapati waktu arus pasang bergerak laju.

Tanpa lengah, kami bergerak ke lokasi. Pulau Baru jadi taruhan. Berbekalkan masa yang pendek, kami tiada masa untuk berpindah lubuk. Tiba di lubuk Pulau Baru, Umpan udang dicangkuk kemas dan dilabuhkan. Dalam trip ini juga aku mengambil kesempatan menguji mata kail tuang. Gambar di atas adalah contoh cara cangkukan udang hidup pada matakail tuang.

Ini ikan pertama didaratkan oleh matakail tuang. Ikan pertama dalam trip ni ada lah seekor kerapu oleh Rosli tapi tidak difotokan. Selanjutnya hanyalah gambar pemancing bersama tangkapan. Gambar pemandangan langsung tiada ditangkap dalam trip ini. Mungkin sebab waktu yang terhad, kami lebih tertumpu pada labuhan umpan. Nikmati gambar seterusnya..

Rosli bersama gemangnya.

Tabung yang rajin menggetu.

Diselangselikan oleh rentapan senangin yang menghidangkan aksi terbang ketika bertarung.

Sang senangin yang enggan difotokan. Meronta betul dia.

Ni pun satu. Susak nak kawal. Asyik nak bergerak saja..

Hadiah terbesar dari lubuk Pulau Baru dalam trip ini. Senangin yang berjaya membuatkan kekili berjasa aku berdesing panjang. Bersaiz 1.7 kilo.

Selepas 2 jam memancing, arus surut yang bergerak semakin laju dan umpan kami labuhkan hanyut dibawa arus. Aku mengambil keputusan untuk bergerak ke muara menunggu masa yang sesuai untuk mengusik lubuk siakap disebelah petang. Sementara menunggu waktu sesuai, kami cuba-cuba menghayun joran melontar gewang namun hampa. Setengah jam casting tanpa sebarang sapaan dari penghuni lubuk.

Bila arus lemah, kami berkunjung ke lubuk siakap bersama umpan udang hidup. Menanti lama tanpa sebarang tanda sang siakap ingin menguji peralatan kami. Hanya seekor gerepoh dan sembilang sahaja yang sudi menghibur hati tapi tidak difotokan juga.

Ahkirnya, dikala lewat petang semakin redup. Rosli mengangkat sauh dan aku mengemudi bot menuju ke jeti.

"Lauk dah cukup tapi masih mau mancing juga. Kalau nda, awal lagi di rumah sudah" aku bersuara sendiri. Entah Rosli dengar atau tidak aku pun tak pasti. Yang pasti dengan hasil kami dalam trip ini adalah; senangin 7 ekor, tabung 7 ekor, gemang seekor, kerapu seekor, gelama beberapa ekor dan gerepoh seekor. Sudah cukup banyak untuk 2 pemancing.... Tapi..... Hehehehe

mayong said...

jeng jeng jeng..... tapi apa?

alphakilo said...

tapi.. kerana masih mau merasa renjatan ikan, sanggup menunggu sampai kepetang. Akhirnya kegelapan diperjalanan... hehehe.. tu ja.. bukan apa-apa pun.. tiada sudah ikan petang tu.. hampeh tul..

mayong said...

owh, ingatkan dpt lagi senangin mega lepas tu... rasanya ni la kali pertama wajah bro rosli digambar dgn ikannya...

Anonymous said...

mesti sedap ikan tu buat lauk... heeeh

alphakilo said...

bukan setakat sedap di buat lauk malah sedap di tarik dengan joran.. jom anonymous.. hehehehe