Followers

Tuesday, May 31, 2011

ANTARA CERITA HAPPY DAN TRAGEDI

BILA SANG TAIL DANCER DICULIK MANGSA



2 hari sebelum hujung minggu, air sudah mula cantik untuk merendam umpan. Begitu juga dengan casting. Kali ini tiada cerita tentang kanai kedengaran. Hanya GT dan kerapu bagak yang sering dilihat jadi mangsa perawai tegar di kg. Aku pula sengaja ambil cuti untuk memancing diwaktu yang sangat sesuai bagi aku. Kalau nak harap cuti pesta keamatan mungkin dah agak terlewat. Kali ini aku turun sebagai pencari ikan. Langsung tidak terfikir untuk khabarkan perjalanan trip ini di blog MSP ini. Sebab aku dan anak buah aku turun adalah bertujuan untuk mencari laba. Sekadar membantu anak buah aku. Kenderaan kami tetap seperti dulu. Bot biru dan dipacu oleh dua buah enjin berkuasa 15 hp.

Bot yang sudah agak lama tapi masih berjasa pada aku.


Dalam trip ini aku memang tidak teringin menangkap gambar bersama ikan. Boleh dikatakan hasil memang agak meriah dan demi menjimatkan masa, kami langsung tidak bergambar bersama hasil pancingan kami berdua. Di sini, aku cuma boleh menceritakan sedikit perjalanan trip kami melalui teks. Gambar yang ada hanya lah sekadar gambar pemandangan.






Dari beberapa orang nelayan yang aku kenali, aku mendapat maklumat bahawa ada dua lubuk yang dipercayai dihuni sang siakap mega kerana melalui cerita mereka, ada seorang nelayan dari Kg Dandulit yang mahir dengan tempat tersebut sering pulang dengan siakap lebih sepuluh kilo hasil pancingan. Apa pun, itu hanya cerita nelayan. Aku sendiri tidak pasti lokasi tepat dia. Namun bila teringat artikel siakap pesisir Pulau Pinang dari sebuah majalah pancing tempatan, Aku percaya cerita sang nelayan memang bukan rekaan. Malangnya aku tiada peluang untuk menguji kebenaran cerita tersebut.


Maaf, tersasul pula melihat gambar pemandangan. Lubuk pertama kami lawati adalah Pulau Baru dan hanya menghidangkan beberapa ekor ibu gelama yang bersaiz sederhana. Selepas kumpulan ibu gelama hilang, kami beralih ke Takat Scow dan dihidangkan dengan pecutan sang senangin serta tabung yang seperti berpesta. Umpan udang memang tak sempat cecah dasar sudah dilarikan. Pun begitu, suasana meriah itu hanya bertahan lebih kurang 20 minit. Takat tersebut sunyi tanpa pagutan ikan. Pelik benar aku rasa. Selepas Takat Scow sunyi, kami beralih Keriting.


Tiba di Takat Keriting, keputusan bertambah teruk. Jangankan ikan tabung atau kerapu, iakn gelama atau utik sekali pun langsung tak sentuh umpan. Apa yang berbeza dengan suasana lubuk lain adalah, Keriting dihiasi oleh deburan ikan yang sesekali mengejutkan kami. Aku percaya, pasukan ikan yang meronda itu lah membuatkan sang ikan dasaran bersembunyi. Teringin pulak aku mencuba balingan gewang. Mana tau mencakup. Lantas ku ikat juga sang TDD 7. Balingan di buat secara blindcast. Maklumlah, mana ada ilmu bab casting ni. Masuk balingan ke4, tali bagai disentak kuat. Joran disentap balas dan shimano aernoss dikerah dengan keras. Drag diuji beberapa saat sebelum pecutan sang misteri hilang. Aku bagai tergamam seketika. Sang misteri berjaya melepaskan diri.


Rupanya mata tiga Gewang TDD aku yang gagal dalam ujian getir sebentar tadi. Terkangkang sedemikian rupa. Tak la teruk sangat tapi apasal boleh rabut? Aku sendiri tak dapat menjawapnya. Mata kail hanya mampu dibetulkan semula. Gagal pun gagal lah. Nak buat macamana kalau memang tiada pengganti. Aku tidak berputus asa. Pecutan misteri tersebut sangat mengujakan. Dalam terkaan hanyalah GT jadi sasaran. Lariannya berbeza dengan kanai, siakap atau MJ. Apatah lagi di takat Keriting langsung tiada spesies muara tersebut? Memang GT juga jadi suspect utama kami.

Acara casting diteruskan. Anak buah aku hanya memerhati saja. Dia tidak berani mempertaruhkan set yang dia ada. Risau hanya tewas dipertarungan. Sesi kedua selepas tertewas, berlangsung lebih 10 balingan. Masuk balingan ke 13 kalau tak salah ingat, Situasi tadi berulang lagi. Tali rasa bagai dihenjut mengejut. Kemudian disusuli satu larian pantas dan panjang. Aku cuma mampu bertahan. Kekili dan joran benar-benar teruji. Tiba-tiba pecutan terhenti. Aku cuba pam joran. Terasa bagai tiada beban langsung. Putus kah? Kayuhan karauan kekili semakin pantas.

"Lepas lagi kah?" anak buah aku bertanya.

"Tah.. cam ringan.. Eh.. eh ada!!" Aku menjawab sambil menggandakan kepantasan karauan. Tali lantas melintasi bawah bot dan sekali lagi joran melengkung hebat berhias bunyi kekili. Dengan berhati-hati, aku melepaskan tali yang berada di bawah bot melalui haluan bot. Kali ini larian sang misteri semakin jauh. Tali sulam 30lb dalam spool semakin kurang. Mujur ia berhenti dan aku berpeluang medapatkan semula tali yang banyak dilarikan. Mangsa hanya memberatkan diri. mengikut tanpa rela helaan sang joran. Sehingga hampir dengan birai bot, mangsa cuba lagi memecut tapi anak buah aku lagi pantas menyauk agar tiada peluang untuk ikan tersebut melepaskan diri. Dengan tertewasnya ikan tersebut, hati ku pun terbuka untuk membuat artikel ini kerana ini adalah antara rekod peribadi aku selama aku berkecimpung dalam hobi yang hanyir ini.


TENGGIRI.. Pelari pecut yang mungkin biasa bagi sesetengah pemancing tapi bagi aku, ini cukup menguji peralatan ringan yang aku ada. Malah sungguh tak disangka Takat Keriting turut jadi lapangan rondaannya.


Berskala 3.35 kilogram. Ini antara kenangan yang sukar aku lupakan.

Selepas pertarungan kritikal berakhir dengan kemenangan, Takat keriting dihujani oleh jatuhan gewang bertalu-talu oleh 2 pemancing namun tiada lagi aksi lantas kami beralih ke Takat Tadika.

Di Takat Tadika, aku dihiburkan oleh 2 sambaran rabut pada popper halco roosta. Belum ada rezeki nak dapat lesen popper. Kami bergerak pulang sekitar jam 4 setengah petang bersama cerita yang tak sabar dikongsikan bersama.




Gambar diatas adalah hasil keseluruhan dalam trip mencari laba.




BILA TRAGEDI MENGUJI

Gambar seterusnya hanyalah sekadar menceritakan bahawa selepas trip tenggiri pada khamis lepas, aku turun lagi hari ahad bersama team dari kinabatangan. Kali ni aku tertinggal kamera di rumah. Nak harap HP pun tak dapat juga. Pun begitu aku cerita yang aku nak sampaikan bukanlah hasil memancing tapi hanya sedikit insiden bot pecah ketika dalam perjalanan pulang. Penerbangan cemas terpaksa dilakukan dan pendaratan cemas juga dibuat di jeti. Mujur para pemancing berkerjasama.




Gambar dari sebelah luar dinding bot. Gambar pertama pula rekahan dari atas sampai ke lunas.



Gambar dari sebelah dalam dinding Bot. Air masuk dengan deras andai tiada langkah-langkah kecemasan. Pemancing terpaksa mengimbangi bot dan kelajuan diseragamkan agar air tidak menujah masuk. Trip terpaksa dipendekkan. Keselamatan lebih utama. Selepas insiden ini, aku mungkin hanya dapat turun memancing dengan bot kecil yang cukup untuk 2 orang. Pembaikan bot mungkin memakan masa yang agak lama.




BILA BERMAIN DI KAWASAN MUARA



Isnin, masih lagi cuti. Air pasang sudah bergerak laju dipagi hari. Waktu begini hanya sesuai untuk memancing waktu petang. Mungkin boleh casting atau menghanyut udang hidup. Aku merasa boring tanpa sebarang aktiviti. hendak repair bot, barang belum beli. Lantas ku cari anak buah aku dan sorang lagi anak sepupu aku. mereka bersedia berpanas bersama aku. Kami guna bot kecil milik anak buah aku. Agenda pertama adalah casting di pulau sebelum air benar-benar sesuai untuk menjala udang. Aku hanya menerima satu sambaran tapi rabut. Entah ikan apa.



Ni anak sepupu aku. Merasa juga dia MJ hasil casting. Aku pinjamkan dia gewang dan set pancing sementara aku duduk berehat. Dah rezeki dia lah. Selesai casting, kami menjala udang. Susah juga dapat udang hidup sebab banyak sangat saingan. Tak silap mungkin ada 9 buah bot hanya dari Sg Beruang mencari udang hidup untuk umpan mancing. Kami berjaya juga dapatkan kira-kira 20 ekor udang hidup. Terus bergerak ke lubuk untuk menghanyut udang.



Mangsa hanyutan pertama. MJ seberat 1.34 Kg.

Mangsa kedua hanyutan udang. Gerepoh 2.16 kg. Sedap juga layan ikan ni. Tapi aku tengok je lah. Ni mangsa anak buah aku. Selepas 2 Mangsa hanyutan udang ditewaskan, umpan kami habis digetu buntal. Kami bergerak pulang selepas umpan habis. Syukur... Ada juga MJ dijadikan lauk makan malam. Andai ada trip akan datang, InsyaAllah akan dinukilkan disini. Tapi trip bergantung dengan bot biru. Entah bila la siapnya.. Jumpa lagi di trip akan datang...

4 comments:

mayong said...

...dan demi menjimatkan masa, kami langsung tidak bergambar bersama hasil pancingan kami... (terasa betul aku yg suka bergambar dgn segala mcm jenis ikan walaupun dpt baby belukang. huhuhu...)

mayong said...

apa kata lepas ni cat perahu tu warna lain, mana tau jangka hayat dia mampu bertahan lebih lama...

zan&din said...

takat keriting menjadi pujaan zan&din,mbuatkan tak sempat hisap rokok makan dan minum....next trip mesti di atur hehehehe.......

Anonymous said...

melihat panorama yg t'papar dlm blog ini,,rasanya mcm bitin utk mancing tu mmg x ble tahan plak,,rasa mcm tcabar utk melempiaskn bakat mancing yg sdh lama t'pendam,,,apa taknya,,slama hmpir 2 thn aku x mceburi bidang ini atas alasan pantang tlarang :P pa2hal,,,tunggu je la masanya nnti,,,dsitu la baru mancing sampai pnsan nanti~!

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...