Followers

Tuesday, September 23, 2014

MENGGEGAR KERAPU REMAJA

Assalamualaikum.. rasanya cukup lama aku tidak menyumbang cerita di blog ini. Ruang dan peluang sangat terhad. ditambah lagi bot MSP yang jadi tunggangan laut aku sudah bersara, maka trip mancing tidak dapat di atur dengan teratur. 

Trip ini pun trip yang lama. Kira-kira sebulan yang lalu. Trip yang diatur bersama dengan seorang nelayan yang ada sebuah bot bersaiz selesa. Bagaimana pun, sang pemilik bot tarik diri saat akhir. Tinggal aku bersama dengan seorang rakan sepejabat yang akan turun menggegar lubuk yang sudah lama tidak dilawat. 



 Bot nelayan yang kami guna memang sarat dengan pukat. Terpaksa bertungkus lumus memindahkannya ke atas jeti. hampir sejam juga aktiviti tersebut.  


Ayai, seorang pemancing yang gigih menari pengalaman. Beraksi dengan kerapu yang mengujinya. Dia pemancing pertama, kedua dan ketiga mendaratkan kerapu. 


Kerapu keempat barulah mau menghibur aku yang mengharap. Kurang pada saiz kali ni tapi layanan tetap ada.


 Lagi kerapu yang berjaya didaratkan.. 

Oleh kerana arus semakin laju, masa kami semakin pendek jadi tiada sesi bergambar lagi di buat demi menjiatkan masa. Pun begitu, aku cuma berjaya daratkan 6 ekor kerapu dan Ayai juga dapat 6 ekor spesies yang sama. 


Trip berakhir dengan jumlah tangkapan seri. Itu pun sebenarnya kami pulang terlalu awal. Kami cuma berbekalkan 24 ekor udang hidup sebagai umpan. Ada pun umpan tambahan yang kami bawa langsung tidak dipandang oleh penghuni lubuk.

Trip akan datang tetap dirancang cuma melaksanakannya yang sukar. Kesibukan hal dunia, ketiadaan bot menjadi setiap perancangan sukar dilaksanakan. Ada rezeki, ada trip akan ku coret juga di sini.

3 comments:

Jeanet Bilijohn said...

Wah. Best. Saudara pernah ke lubuk pegasus??? Takat tertinggi yg sya pnah pgi..

mayong said...

saya pernah pergi sekali tapi tak pasti pulak saudara arbakin - mayong

Jeanet Bilijohn said...

Boleh minta no tuan. Mana taw boleh kta pergi mancing bsama. Ni no wsap sia 01131620062

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...