Followers

Tuesday, May 11, 2010

Trolling lagi

Hari Ahad yang lalu kami pegi trolling lagi. Trip khas atas permintaan sorang forumer MFN dari semenanjung, Brader Count Sidratul. Beliau datang dari Perak semata mata nak masuk meminang Ikan Tembaring atau Borneo Black Bass. Adakah pinangannya diterima? Haa... baca la report ni sampai abis...

Kali ni cuma 1 bot digunakan, dinaiki oleh saya, Ust Roesmady, Count Sidratul dan boatman sepanjang trip, Arbakin. Kami bertolak sekitar 7 stgh pagi. Keadaan air yang sedikit keruh membuatkan kami tidak meletakkan harapan yang tinggi. Kalau ada rezeki, ada lah.

Ust Roesmady berjaya menaikkan siakap merah selepas setengah jam trolling. Ini sudah bagus, awal lagi dah ada hasil. Tapi sehinggalah 11.30 tiada lagi sebarang hasil, membuatkan kami ambil keputusan untuk berehat dan makan tengah hari. Sebelum trip bersambung, sempat jugak Count Sidratul order tiram fresh dari nelayan tempatan. Pertama kali tengok 'kaki itik' buatan sendiri hasil kreativiti orang kampung untuk menyelam mencari tiram.

Tak lama lepas tu Ust Roesmady dapat pulak alu alu. Kami ulangi trolling di spot yang sama untuk kali kedua. Kali ni saya pulak dapat strike. Pun ikan alu alu. Akibat kurang pengalaman melayan asakan alu alu, ikan tersebut berjaya meloloskan diri selepas beberapa kali melakukan aksi lompat belitong. Kami ulang lagi, tapi tiada sambaran yang kami terima.

Saya mengambil tempat di hadapan bot, sementara Count Sidratul di sebelah kanan dan Ust Roesmady di sebelah kiri bot. Ketika mereka sibuk kelentong sesama sendiri menaikkan ikan belasan kg dalam trip terdahulu, drag reel Count Sidratul berbunyi kuat mengejutkan saya yang hampir tertidur di hadapan. Dia menerima sambaran, tapi pancing saya yang mengena.
Yessss... saya punya pancing. Alu alu. Saya tarik pancing nak bagi laluan pada tetamu dari jauh, rupanya pancing saya yang kena. Tak terasa alu alu tu kunyah gewang Halco 125. Patut la, kecik jer, 950 gram. Ok la tu, ada la jugak lesen hari ni.
Kami meneruskan trolling. Sesi sebelah petang lebih menyeronokkan dengan sambaran diterima semua ahli trip berkali kali. Tetamu yang diraikan juga menerima tidak kurang 3 sambaran kuat. Paling mengecewakan apabila ikan yang dipercayaai tembaring berjaya menyelinap masuk ke pangkal pokok nipah. Entah lah, tembaring ke MJ ke alu alu ke semua tak pasti. Sumpit sumpit kot. Susah nak yakinkan orang kalau takde bukti ni...
Yang pastinya selepas itu Ust Roesmady berjaya menaikkan seekor lagi alu alu dan Count Sidratul mendapat siakap merah juvenil. Pendek kata semua ada hasil masing masing. Cuma pinangan orang jauh belum diterima oleh Borneo Black Bass. Takpe bang, lain kali cuba lagi. Hehehehehe...

Trip berakhir pada pukul 3 setengah petang apabila semua bekalan minuman kami habis. Terima kasih pada Brader Count Sidratul yang sponsor trip pada hari tersebut. Terima kasih jugak pada boatman, Arbakin kerana sungguh profesional bawak bot dari mula sampai akhir trip. Langsung tak mancing. Hehehehehe..

2 comments:

Shahril @ eddy_duyung said...

Salam teman sepancingan dr semenanjung jgk..wahh bro,skng bkn main lagi yek..dah msk bab troling lak skang nie...apa pun tahniah dr kwn jgk..semoga dunia pancing kita terus meriah..

mayong said...

owh... geng bro eddy rupanya... apsl saya masuk blog bro eddy tak bleh ha?

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...