Followers

Sunday, November 22, 2009

Tak Seindah Biasa

Semalam, Ahad 22 Nov saya berpeluang turun mancing laut di sekitar Pulau Berhala, Sandakan jer. Seminggu hujan tanpa henti membuatkan hati gelisah dengan memikirkan nasib hari ni.

3 bulan tak turun mancing laut dirasakan terlalu lama. Jesteru trip kali ini dirasakan amat penting, sebagai trip penutup 2009 (agaknya kot). Sungguhpun tidak ada meletakkan harapan yang besar, sekadar melepas gian memancing, tapi dalam hati tu mesti la nak jugak tarik kerapu ke, GT ke, MJ ke...

Macam biasa, trip ke Pulau Berhala saya turun dari jeti Jambatan 2, Sim Sim. Dari 8:30 pagi kami menunggu air pasang untuk ke laut. Sekitar 10:30 pagi baru kami dapat keluar.


Cikgu Hamsi bersemangat sungguh mendayung keluar dari celah celah rumah. Kami menggunakan khidmat boatman kepercayaan kami, Pakcik Mas.


Susah betul nak dapatkan kerapu semalam. Yang banyak cuma gelama kecik kecik diselang seli dgn utek. Pakcik Mas kata air tak ngam. Cuaca dah baik, air pulak tak ngam, sayang betul. Padahal kami memancing di takat yang biasa kami naikkan ikan-ikan seperti Kaci, Agohod, Ketambak, Kerapu dan Baby GT. Selepas tu, Cikgu Hamsi pulak diuji, rod melengkung cantik macam ditarik YFT 40kg. Steady geng... steady...

Namun akhirnya beliau tewas, muntah dan mabuk semabuk mabuknya. Kami tinggalkan saja dia di pulau sebagai denda kerana gagal mempersiapkan diri sebaik mungkin untuk trip siring siring macam ni. Duduk la kau 1 orang sana.
Kami berhenti rehat di pulau pukul 2:30 petang untuk makan tengah hari dan minum-minum.
Pukul 3 kami sambung balik mancing dengan Cikgu Hamsi seperti dapat satu semangat baru. Tak sudah-sudah dia naikkan gelama dengan set mancing Tagaknya itu.

Saya pun dapat jugak sekor Ikan Timah. Pakcik Mas kata kat Sandakan orang panggil Ikan Perak. Cantik ikan ni.

Hasil mancing keseluruhannya kurang. Saya anggarkan seberat 3 kg sahaja untuk 3 orang. Memang ni la rekod terburuk mancing di Pulau Berhala. Apa nak buat, kita hanya mampu merancang, Allah jua yang menentukan segalanya. Walaubagaimanapun, kami bersyukur dengan rezeki yang dikurniakan.

Dengan saki baki tenaga yang ada, saya gagahkan jugak badan untuk siang dan masak stim 2 ekor kerapu yang saya dapat. Masak ala kadar jer, badan pun dah letih, perut pun dah lapar.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...